آداب و رسومدر مورد سیرافساحل و غروبطبیعت در سیرافغذاهای محلیگردشگری و دیدنیلباس محلی

آشنایی با سوغات و صنایع دستی بوشهر

سوغات استان بوشهر را با مطالعه این خبر بشناسید و امسال سفری بی نظیر را تجربه کنید. بهترین صنایع دستی و سوغات استان بوشهر را برای دوستان خود انتخاب کنید.

بوشهر  شهری بندری و از استان های جنوب غربی کشور ایران است. طبق یافته های باستان شناسی بوشهر از شهرهای باستانی زمان   اردشیر ساسانی است. بوشهر علاوه بر دارا بودن جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار، صنایع دستی و سوغات جذاب زیادی  را نیز دارا است. در این خبر قصد داریم بهترین سوغات استان بوشهر” را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با بوشهر

بوشهر مردمانی خون گرم و مهمان نوازی دارد و به همین خاطر می تواند برای یک سپری کردن یک تعطیلات ایده آل مناسب باشد. بوشهر بندری شبه جزیره ای محسوب می شود که در قسمت مرکزی  شهرستان بوشهر قرار دارد و از سمت جنوب، غرب و شمال نیز به خلیج فارس منتهی می گردد. با توجه به قدمت تاریخی بوشهر اسامی مختلفی نیز برایش ذکر شده است. از جمله این نام ها عبارتند از؛ رام اردشیر، ابوشهر، بخت اردشیر، لیان و ریشهر . ولی بوشهر امروزی در سال ۱۱۵۰ قمری توسط  ناخدا باشی کشتی های نادر شاه (ابومهیری)  پایه گذاری گردیده است و دلیل مهم و اصلی تاسیس آن درخواست  نادرشاه بوده است.

این بندر در مدت زمان کوتاهی رونق یافت و توانست به عنوان رقیب اصلی بندر بصره مطرح شود. از مسائل تاریخی که بگذریم  بوشهر در صنعت صیادی بسیار مهم تلقی می شود و همه ساله صد ها تن ماهی از بوشهر صادر می گردد. از دیگر فعالیت های رایج در استان بوشهر می توان به کشاورزی و دامداری اشاره کرد. محصولات تولیدی مهم در این بندر کشت انبوه خرما، گوجه فرنگی است و در زمینه پرورش شتر  نیز جایگاه مهمی را دارا است.

 بهترین سوغات استان بوشهر چیست؟

نخلستان های بسیار در این استان  موجب شده است تا خرما عضو ثابتی از سوغاتی های این منطقه به حساب آید. اما در این استان نیز روستاییان هنرهای خود را در زیباترین شکل ممکن به نمایش درمی آورند و  صنایع دستی منحصر به فردی را خلق می کنند.  هنر دست این هنرمندان نیز می تواند جزو سوغاتی های دوست داشتنی جهت هدیه به عزیزانتان باشد.

سوغاتی های خوراکی بوشهر

ماهی و میگوی بوشهر

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

اگر تمایل به خرید ماهی تازه و خوشمزه داشته باشید، بوشهر بهترین استان جهت انتخاب است. بازارهای زیادی در بوشهر برای فروش ماهی تازه وجود دارد. معروف ترین ماهی های بوشهر  شامل ماهی هامون، سنگ سر، مرکب، ماهی شیر و… می شود. میگوی بوشهر نیز زبانزد خاص و عام است.

ترشی  بوشهری

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

بوشهر از جمله شهرهایی است که در آن می توان انواع ترشی های خوشمزه را یافت. معروف ترین ترشی نیز ترشی انبه  است . سایر ترشی های این استان شامل  ترشی لیمو عمانی و ترشی بادمجان می شود.

انواع نان محلی در بوشهر

اغلب شهرهای ایران نان های محلی خاص خود را دارند. بوشهر نیز از این موضوع به دور نیست و نان های محلی خوشمزه خود را دارد که عبارتند از:  نان نارک ، نان گرده و نان بلبل . رایج ترین نان نیز نان کماج است  که حالتی حجیم  داشته و از آرد گندم سفید و مایه خمیری  نخود لپه تهیه می شود.

مسقطی در بوشهر

 

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

مسقطی تنها سوغات شهر شیراز نیست و در اکثر شهرهای جنوبی ایران نیز به عنوان یک سوغات محبوب به شمار می رود.جهت تهیه مسقطی از روغن، نشاسته، شکر،  هل، گلاب ، زعفران تهیه می شود.

 حلوا پسکی استان بوشهر

 

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

حلوا پسکی در منطقه برازجان استان بوشهر پخته می شود. جهت تهیه این حلوای خوشمزه  خرماهای رسیده را با آرد در روغن سرخ کرده و بعد کمی ماست را با حلوا ورز می دهند تا آماده خوردن شود.

حلوا سنگک

برای تهیه این نوع حلوا شیره خرما را با حرارت سفید می کنند و در ضخامت های کم در سینی می ریزند و پیش از سرد شدنشان کنجد بوداده شده را بر روی آن می پاشند و سپس حلوا آماده خوردن می شود.

حلوای راشی بوشهر

 

 سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

حلوای راشی از شیرینی های سنتی بوشهر است. برای پخت و آماده کردن این نوع حلوا  شیره خرما را در ظرفی کروی که ته آن گود و مقعر است می ریزند و در شعله کم  حرارت داده می شود تا به طور کامل سفید شود. در آخر نیز ارده را به آن می افزایند و آن قدر هم می زنند تا به طور کامل متلاشی گردد.

خارک پخته

خارک پخته را می توان محبوب ترین شیرینی سنتی بوشهر خواند. جهت تهیه خارک پخته شکر و خارک در دیگ می ریزند و کمی آب به آن می افزایند و تا زمان نرم شدن آن را  می جوشانند. پس از نرم شدن خارک ها بایستی آبشان را بگیرند و هسته خرما ها را بیرون بکشند و خارک ها رو بر روی حصیر پهن کنند تا  خشک گردند.

 خارک 

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

خارک به خرمای نارس گفته می شود و یکی از خوشمزه ترین خوراکی های جنوب ایران است.

ارده بوشهر 

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

ارده به یکی از فرآورده های بسیار خوشمزه و لذیذ  کنجد گفته می شود. ارده بوشهری که بسیار معروف است به عنوان غذایی پر انرژی  همراه با شیرا خرما  یا انگور استفاده می شود. ماده اصلی  ارده  کنجد  و روغن آن سرشار از  ویتامین، چربی اشباع شده و آنتی اکسیدان است. ارده به عنوان  یک خوراکی گرم بدن را در مقابل هوای سرد مقاوم می کند. حتما به هنگام سفر به بوشهر خرید ارده را فراموش نکنید.

خرمای بوشهر 

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

کشت خرما در بوشهر سابقه ای چندین هزار ساله دارد، به طوری که تولید و فروش خرما امروزه به عنوان یکی از فعالیت های اصلی استان بوشهر محسوب می شود. از خرمای بوشهر محصولات و فرآوری های مختلفی مانند  پنیر نخل، شیره خرما، لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما و… به دست می آید. هم چنین از نخل ها می توان صنایع دستی بی نظیری مانند  زنبیل، حصیر و کلاه را ساخت.

پنیر نخل 

 سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

پنیر نخل به قسمت میانی درخت خرما که ماده ای ترد و سفید رنگ است، گفته می شود. این پنیر بسیار شیرین است و علاوه بر بوشهر در  هرمزگان و جهرم هم تولید می شود. در زبان محلی به پنیر خرما غاپ نیز می گویند. برای تهیه پنیر نخل در ابتدا  سر درخت را می اندازند و و برگ ها و لیف های دور برگ ها را تا دست یابی به میانه و پنیر  خرما جدا می نمایند.

صنایع دستی استان بوشهر

 لنج  و قایق سازی( گلافی)

از قدیمی ترین صنایع دستی بوشهر به حساب می آید که قدمت آن به دوره افشاریه برمی گردد.

گرگور بافی 

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

گرگور به نوعی تور ماهی گیری از جنس فلز گفته می شود. بیشتر صیادان در ابتدا  گرگورهای هایشان را با چوب هندی و چینی می ساختند. اما امروزه گرگور با سیم فلزی گالوانیزه و به شکل نیم کره بافته می گردد و بافت آن توسط مردان انجام می شود. با کمک گرگور که ارتفاعش بین ۱ تا ۳ متر متغییر است می توان ماهی را زنده و با کم ترین آسیب صید کرد.گناوه، دیلم، دیر و کنگان شهرستان های مهم تولید گرگور هستند. 

سفال گری در بوشهر

 سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

به دلیل آب و هوایی گرم سرد نگه داشتن آب مسئله مهمی است که با وسایل به خصوصی صورت می پذیرد. به همین خاطر کوزه های سفالی در بوشهر ساخته می شوند.

حصیر بافی از صنایع دستی بوشهر

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟ 

به علت ازیاد برگ و الیاف درخت خرما و گیاهان خودرو  در مناطق  باتلاقی و شوره زار حصیربافی از هنرهای مهم در این استان به شمار می رود. محصولات حصیری بوشهر شامل تویزه، مخرف، کلاه، بادبزن، زیرداغی، کپو، سبد می شود و بیشتر در شهرستان های دشتی، گناوه، دشستان و کنگان تهیه می شود.

عبابافی در بوشهر

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

عبای شتری از سوغاتی های محبوب استان بوشهر است. این عبا بسیار گران و  به صورت محدود تولید می شود. عبابافی به پشم وابسته  است و نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارد.

گبه و گلیم بافی

سوغات استان بوشهر/در سفر به استان بوشهر بهترین سوغات چیست؟

گبه و گلیم بوشهر زبانزد است و آوازه ای جهانی دارد. تار گلیم های روستایی بیشتر از موی بز بوده و دارای دوام بالایی است اما پود آن از پشم تهیه می شود. زمان بافتن گلیم فصل زمستان است.

باسفر به استان بوشهر لحظاتی به یاد ماندنی را برای خود ثبت کنید و بهترین سوغاتی ها را برای دوستان و آشنایانتان خریداری کنید.

 

علی اکبر

{سیراف من} بعنوان مجله خبری از سال 99 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای در مورد شهر سیراف مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

1 دیدگاه

  1. سیراف شهری با مردم بسیار خوبو نجیب و بااصالت جایی که احساس غریبی نمیکنی از خدا میخام خونگرمی و خوبی رو در مردم جنوب حفظ کنه همیشه و در هر حالتی دوستتون دارم جنوبیا سیرافیا و پرکیا و کنگانیا و قشمیا و….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

دکمه بازگشت به بالا