غذاهای محلی

آشنایی با سوغات و صنایع دستی بوشهر

بوشهر از شهرهای بندری در جنوب غربی ایران است که و بر اساس یافته های باستانی، قدمت این شهر به دوره اردشیر ساسانی برمیگردد. این شهر علاوه بر جاذبه های مختلف، دارای سوغات و صنایع دستی بسیاری است که در این پست به آن میپردازیم. با مجله سیراف همراه باشید.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

سوغاتی ها

ماهی و میگو

با توجه به بندری بودن بوشهر، ماهی و میگو از سوغاتی های بوشهر محسوب میشوند که در تهیه بسیاری از غذاهای محلی بوشهر از آن زیاد استفاده میشود. از بهترین ماهی های بوشهری میتوان به شامل ماهی هامون، سنگ سر، مرکب، ماهی شیر و… اشاره کرد.

ترشی بوشهری

ترشی های خوشمزه زیادی در شهر بوشهر یافت میشود که نمونه بارز آن ترشی انبه است. از ترشی های دیگر بشهر میتوان ترشی لیمو عمانی و ترشی بادمجان را نام برد.

معمولا هر شهری غذا یا نانهای محلی خود را دارد که بوشهر از این قاعده مستسنی نبوده و از نان های محلی بوشهر میتوان به نان نارک ، نان گرده، نان بلبل و کماج اشاره داشت.

مسقطی

از دیگر سوغات شهرهای جنوبی میتوان به مسقطی اشاره کرد که در اکثر شهرهای جنوب ایران از جمله بوشهر نیز یافت میشود.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

حلوا پسکی

این حلوا در منطقه براز جان بوشهر پخت میشود که برای تهیه آن، خرماهای رسیده را با آرد در روغن سرخ کرده و بعد کمی ماست را با حلوا ورز می دهند تا آماده خوردن شود.

حلوا سنگک

برای تهیه این نوع حلوا شیره خرما را با حرارت سفید می کنند و در ضخامت های کم در سینی می ریزند و پیش از سرد شدنشان کنجد بوداده شده را بر روی آن می پاشند و سپس حلوا آماده خوردن می شود.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

حلوا راشی

این حلوا از شیرینی های سنتی استان بوشهر است که برای پخت و آماده کردن آن، شیره خرما را در ظرفی کروی که ته آن گود و مقعر است می ریزند و در شعله کم حرارت داده می شود تا به طور کامل سفید شود. در آخر نیز ارده را به آن می افزایند و آن قدر هم می زنند تا به طور کامل متلاشی گردد.

خارک پخته

میتوان محبوب ترین شیرینی بوشهر را خارک پخته نام برد که جهت تهیه آن، شکر و خارک در دیگ می ریزند و کمی آب به آن می افزایند و تا زمان نرم شدن آن را می جوشانند. پس از نرم شدن خارک ها بایستی آبشان را بگیرند و هسته خرما ها را بیرون بکشند و خارک ها رو بر روی حصیر پهن کنند تا خشک گردند.

خارک

خارک نام خرماهای نارس جنوبی است که طعمی بسیار عالی دارد. این خرماها، نوع خاصی از خرما نیست و به حالتی از خرما گفته میشود که نارس بوده و رنگ زرد متمایل به نارنجی دارد.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

ارده بوشهری

ارده بوشهری از غذاهای پر انرزی و مقوی است که معمولا با شیره خرما و انگور به عنوان صبحانه استفاده میشود. اگر به بوشهر سفر کردید، خرید ارده بوشهری را به عنوان سوغات فراموش نکنید.

خرما

از فراورده های استان میتوان به خرما اشاره کرد که سابقه ای چندین هزار ساله دارد و در سال به کشورهای مختلفی صادر میشود. از خرمای بوشهر محصولات و فرآوری های مختلفی مانند پنیر نخل، شیره خرما، لواشک خرما، شهد خرما، سرکه خرما و… به دست می آید. هم چنین از نخل ها می توان صنایع دستی بی نظیری مانند زنبیل، حصیر و کلاه را ساخت.

پنیر نخل

به قسمت میانی درخت خرما که ترد و سفید رنگ است گفته میشود. طعم این پنیر بسیار شیرین است و در هرمزگان و جهرم هم یافت میشود.

صنایع دستی

لنج و قایق سازی

لنج و قایق سازی از صنایعی است که به دوره نادرشاه باز میگردد. اگرچه نمیتوان این نوع صنایع را خرید، اما معرفی آن و آشنایی با آن خالی از لطف نیست.

گرگور بافی

این هنر به ساختن تورهای فلزی ماهی گیری با طول بین یک تا سه متر گفته میشود که با آن میتوان ماهی را با کمترین آسیبی صید کرد.

سفالگری

سرد نگه داشتن آب در مناطق گرم از دغدغه های مهمی است که این کار وسایلی مخصوص میخواهد و از آن میتوان به رایج بودن هنر سفالگری در این مناطق به خصوص بوشهر اشاره داشت.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

حصیر بافی

حصیربافی از هنرهای مهم در این استان به شمار می رود. محصولات حصیری بوشهر شامل تویزه، مخرف، کلاه، بادبزن، زیرداغی، کپو، سبد می شود و بیشتر در شهرستان های دشتی، گناوه، دشستان و کنگان تهیه می شود. در تهیه حصیر از برگ یا الیاف درخت خرما استفاده میشود.

عبا بافی

عبا بافی به پشم وابسته است و تقریبا ۵۰۰ سال قدمت دارد. از عبای شتری میتوان نمونه گرانی از عبا را نام برد که آن هم به تعداد محدودی تولید میشود.

گلیم بافی

گلیم بوشهر آوازه ای جهانی دارد که در تار و پود آن، از مو و پشم بز استفاده میشود. دوام این محصول بالا بوده ودر فصل زمستان تهیه میشود.

 

علی اکبر

{سیراف من} بعنوان مجله خبری از سال 99 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای در مورد شهر سیراف مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

دکمه بازگشت به بالا