دسته‌بندی نشده

جاهای دیدنی بندر کنگان و سیراف

جاهای دیدنی بندر کنگان وسیراف

بندر سیراف، بندری است با قدمت تاریخی و مکان های باستانی بسیار، واقع دربخش مرکزی شهرستان کنگان در استان بوشهر است. بندر سیراف اگرچه در گذشته یکی از بنادر مهم و پررونق بوده است اما امروه داری طبیعتی بکر و دست‌نخورده تر از بنادر دیگر کنکونی دارد.

چشمه آب‌گرم میانلو

شاید وجود چشمه های آب گرم در استانی مانند بوشهر که در نزدیکی دریا قرار دارد کمی عجیب باشد. اما این استان دارای چشمه های آب گرم بسیاری است. یکی از این چشمه‌های جوشان این استان که از دل زمین می‌جوشد میانلو است. این چشمه به دلیل اینکه آب این چشمه از شکاف سنگ‌های آهک مارنی، خارج می‌شود بنابراین آب آن مملو از سولفات کلسیم است همچنین دارای ترکیبات منیزیم و کلرورسدیم ولرم می باشد که برای بسیاری از بیماری‌های پوستی و مفصلی مانند روماتیسم مزمن مفید است.

گوردخمه های سیراف

گورهای زیادی که بدون پوششی در دامنه شمالی کوه های سیراف وجود دارد که یکی از جاذبه‌های شگفت آور این منطقه است. باستان شناسان درباره این دخمه‌ها اعتقاد دارند که این منطقه علاوه بر کاربرد محلی برای دفن سریع افرادی که بر اثر طاعون یا هر علت دیگری درگذشته اند، دارای کاربرد دیگری چون محل ذخیره و نگهداری آب باران بوده است. نحوه قرارگیری این دخمه‌ها به صورتی بوده است که با پر شدن آب به دخمه پایینی سر ریز می‌شده است و این ادعا را وجود ساروج که گلی محکم و غیرقابل نفوذ بوده است ثابت می‌کند.

از آنجایی که بندر سیراف در زمان قدیم بندر مهم از نظر موقعیت جغرافی بوده است از این رو دارای روابط تجاری گشترده با اکثر نقاط در آسیا و اروپا بوده است بنابراین از ادیان مختلف در این بندر سکونت داشتند پس طبیعی است که گورستان این بندر هم محل دفن افرادی با ادیان مختلف باشد.
جاهای دیدنی بندر کنگان وسیراف

مسجد امام حسن بصری

این مسجد بر روی تپه ای که از ویرانه‌های یک قلعه و دژ ساسانی باقی‌مانده است ساخته شده. قدمت تاریخی این مسجد را کشف سکه‌هایی که در سال ۱۸۸ هجری قمری ضرب شده اند تایید می‌کند. با کشف پایه تک مناره، نام این مسجد را در لیست قدیمی ترین مساجد سرزمین‌های اسلامی گنجانده است. فضای داخلی این مسجد به گونه‌ای است که دارای یک صحن اصلی به صورت مربع شکل در وسط است همچنین رواق و ستون‌های گرد در سه طرف این مسجد به چشم می‌خورد.

آتشکده

بر روی تپه بلندی که به گورستان مشرف است یک بنای سنگی وجود دارد که دارای کاربری آتشکده داشته است. به دلیل استقرار افرادی با ادیان مختلف در زمانی خدود ۱۰۰۰ سال قبل، وجود آتشکده در این بندر دور از انتظار نیست.

قلعه نصوری

بر بلندای یک تپه قلعه ای می‌بینید که پس از گذشت ۲۰۰ سال هنوز پابرجاست و روزگاری در آن حاکم شهر زندگی ‌می‌کرده است. این قلعه که متعلق به اوایل دوره قاجار است توسط شیخ جبار دوم ساخته شده. از درون قلعه، منظره دریا تماشایی است. با ورود به این قلعه زیبا اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌‌کند در بزرگ چوبی قلعه و گچ‌ بری‌ های بسیار زیباست که بر روی درو دیوار آن نقش بسته است. این قلعه دارای قسمت‌‌های مختلفی است، از جمله: حیاط اندرونی و بیرونی، قسمت شاه نشین، و ایوان غربی که تعداد ۱۸ تابلو از مجالس شاهنامه فردوسی در آن‌‌جا وجود دارد تا نگاه هر بیننده ای را برباید.
جاهای دیدنی بندر کنگان وسیراف

آرامگاه سیبویه

سیبویه نام یکی از دانشمندان علم صرف و نحو است. او پس از اینکه در سن ۴۰ سالگی از دنیا می‌رود آرامگاهی از سنگ و گچ در بندر سیراف برایش می‌سازند. اما جالب است بدانید در شیراز نیز آرامگاهی وجود دارد که آن را هم به سیبویه نسبت می‌دهند.

علی اکبر

{سیراف من} بعنوان مجله خبری از سال 99 فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاشم انتشار محتوای در مورد شهر سیراف مورد نیاز کاربران ایرانی با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

دکمه بازگشت به بالا